
Про Національну доктрину З метою визначення стратегії та основних напрямів дальшого 1. Затвердити Національну доктрину розвитку освіти 2. Кабінету Міністрів України розробити та затвердити у 3. Центральним і місцевим органам виконавчої влади Президент України Л.КУЧМА м. Київ, 17 квітня 2002 року ЗАТВЕРДЖЕНО НАЦІОНАЛЬНА ДОКТРИНА 1. Загальні положення Освіта - основа розвитку особистості, суспільства, нації та Освіта є стратегічним ресурсом поліпшення добробуту людей, За роки незалежності на основі Конституції України Водночас стан справ у галузі освіти, темпи та глибина Актуальним завданням є забезпечення доступності здобуття Потребують державної підтримки дошкільна, загальна середня Необхідно істотно зміцнити навчально-матеріальну базу, В Україні повинні забезпечуватися прискорений, випереджальний Національна доктрина розвитку освіти (далі - Національна II. Мета і пріоритетні напрями 1. Мета державної політики щодо розвитку освіти полягає у 2. Пріоритетними напрямами державної політики щодо розвитку особистісна орієнтація освіти; формування національних і загальнолюдських цінностей; створення для громадян рівних можливостей у здобутті освіти; постійне підвищення якості освіти, оновлення її змісту та розвиток системи безперервної освіти та навчання протягом пропаганда здорового способу життя; розширення україномовного освітнього простору; забезпечення освітніх потреб національних меншин; забезпечення економічних і соціальних гарантій для розвиток дошкільної, позашкільної, загальної середньої освіти органічне поєднання освіти і науки, розвиток педагогічної та запровадження освітніх інновацій, інформаційних технологій; створення індустрії сучасних засобів навчання і виховання, створення ринку освітніх послуг та його науково-методичного інтеграція вітчизняної освіти до європейського та світового 3. Держава повинна забезпечувати: виховання особистості, яка усвідомлює свою належність до збереження та збагачення українських культурно-історичних виховання людини демократичного світогляду, яка дотримується формування у дітей та молоді сучасного світогляду, розвиток підготовку кваліфікованих кадрів, здатних до творчої праці, створення умов для розвитку обдарованих дітей та молоді; підтримку дітей та молоді з особливостями психічного і стимулювання у молоді прагнення до здорового способу життя; розвиток дитячого та юнацького спорту, туризму; етичне, естетичне виховання; екологічну, правову, економічну освіту; наступність і безперервність освіти; інноваційний характер навчально-виховної діяльності; різноманітність типів навчальних закладів, варіативність моніторинг освітнього процесу, зростання якості освітніх створення умов для ефективної професійної діяльності III. Національний характер освіти і 4. Освіта має гуманістичний характер і грунтується на Освіта утверджує національну ідею, сприяє національній 5. Національне виховання є одним із головних пріоритетів, 6. Національне виховання спрямовується на залучення громадян Головними складовими національного виховання є громадянське 7. Національне виховання має здійснюватися на всіх етапах IV. Стратегія мовної освіти 8. У державі створюється система безперервної мовної освіти, Реалізація мовної стратегії здійснюється шляхом комплексного Забезпечується право національних меншин на задоволення V. Освіта - рушійна сила розвитку 9. В умовах становлення в Україні громадянського суспільства, Передумовою утвердження розвинутого громадянського Освіта має активно сприяти формуванню нової ціннісної системи Держава сприяє становленню демократичної системи навчання та 10. Державна політика в галузі освіти спрямовується на VI. Освіта і фізичне виховання - основа 10. Пріоритетним завданням системи освіти є виховання людини Держава разом із громадськістю сприяє збереженню здоров'я 12. В усіх ланках системи освіти шляхом використання засобів Для досягнення цієї мети необхідно забезпечити: комплексний підхід до гармонійного формування всіх складових удосконалення фізичної та психологічної підготовки до використання різноманітних форм рухової активності та інших Виконання зазначених завдань дасть змогу досягти істотного 13. Фізичне виховання як невід'ємна складова освіти VII. Рівний доступ до здобуття якісної освіти 14. Для всіх громадян України незалежно від національності, Мережа навчальних закладів повинна задовольняти освітні 15. Модернізація системи освіти спрямована на забезпечення її Якість освіти є національним пріоритетом і передумовою На забезпечення якості освіти спрямовуються матеріальні, Якість освіти визначається на основі державних стандартів Держава постійно здійснює моніторинг якості освіти, 16. Рівний доступ до здобуття освіти забезпечується шляхом: а) у дошкільній освіті: створення умов для здобуття безоплатної дошкільної освіти у збереження та зміцнення фізичного і психічного здоров'я розвитку матеріально-технічної бази дошкільних навчальних створення широкої мережі дошкільних навчальних закладів надання державою дотацій на утримання дітей у дошкільних запровадження соціально-педагогічного патронату сім'ї; б) у загальній середній освіті: обов'язкового здобуття повної загальної середньої освіти в збереження та розвитку єдиного освітнього простору; оптимізації структури освітньої мережі для забезпечення здійснення профільного професійного навчання учнів старших посилення відповідальності сім'ї, місцевих органів виконавчої надання адресної допомоги соціально незахищеним дітям; створення умов для здобуття якісної освіти незалежно від в) в освіті дітей з особливостями психічного і фізичного створення для всіх дітей зазначеної категорії умов для своєчасного виявлення та проведення діагностики дітей з забезпечення варіативності здобуття якісної базової або створення системи допомоги батькам у навчанні та вихованні розгортання регіональної мережі спеціальних навчальних г) у позашкільній освіті: забезпечення доступності освіти у державних та комунальних розвитку цілісної міжгалузевої багаторівневої системи оновлення змісту й методичного забезпечення, індивідуалізації створення системи підготовки та підвищення кваліфікації д) у професійно-технічній освіті: надання можливості безоплатної первинної професійної розвитку мережі професійно-технічних навчальних закладів поєднання професійно-технічної та повної загальної середньої створення умов для надання професійно-технічними навчальними розвитку співпраці з підприємствами, установами, участі роботодавців у забезпеченні функціонування та розвитку оновлення матеріально-технічної бази та впровадження е) у вищій освіті: запровадження ефективної системи інформування громадськості створення умов для здобуття безоплатної вищої освіти на удосконалення правових засад здобуття освіти за рахунок розширення можливостей здобуття вищої освіти шляхом створення умов для здобуття вищої освіти дітьми-сиротами, забезпечення високої якості вищої освіти та професійної додержання засад демократичності, прозорості та гласності у
У К А З
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
розвитку освіти
розвитку освіти в Україні п о с т а н о в л я ю:
(додається).
тримісячний строк заходи з реалізації Національної доктрини
розвитку освіти на 2002-2004 роки.
забезпечити реалізацію Національної доктрини розвитку освіти та
передбачати кошти на фінансування відповідних заходів.
N 347/2002
Указом Президента України
від 17 квітня 2002 року
N 347/2002
РОЗВИТКУ ОСВІТИ
держави, запорука майбутнього України. Вона є визначальним
чинником політичної, соціально-економічної, культурної та наукової
життєдіяльності суспільства. Освіта відтворює і нарощує
інтелектуальний, духовний та економічний потенціал суспільства.
забезпечення національних інтересів, зміцнення авторитету і
конкурентоспроможності держави на міжнародній арені.
[254к/96-ВР] визначено пріоритети розвитку освіти, створено
відповідну правову базу, здійснюється практичне реформування
галузі згідно з Державною національною програмою "Освіта"
("Україна XXI століття") [896а-93-п].
перетворень не повною мірою задовольняють потреби особистості,
суспільства і держави. Глобалізація, зміна технологій, перехід до
постіндустріального, інформаційного суспільства, утвердження
пріоритетів сталого розвитку, інші властиві сучасній цивілізації
риси зумовлюють розвиток людини як головну мету, ключовий показник
і основний важіль сучасного прогресу, потребу в радикальній
модернізації галузі, ставлять перед державою, суспільством
завдання забезпечити пріоритетність розвитку освіти і науки,
першочерговість розв'язання їх нагальних проблем.
якісної освіти протягом життя для всіх громадян та дальше
утвердження її національного характеру. Мають постійно
оновлюватися зміст освіти та організація навчально-виховного
процесу відповідно до демократичних цінностей, ринкових засад
економіки, сучасних науково-технічних досягнень. Критичним
залишається стан фінансування освіти і науки, недостатнім є рівень
оплати праці працівників освіти і науки.
освіта у сільській місцевості, професійно-технічна освіта,
навчання здібних та обдарованих учнів і студентів, а також дітей з
особливостями психічного і фізичного розвитку.
здійснити комп'ютеризацію навчальних закладів, впровадити
інформаційні технології, забезпечити ефективну підготовку та
підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних
працівників, запровадити нові економічні та управлінські механізми
розвитку освіти. Усі ці проблеми потребують першочергового
розв'язання.
інноваційний розвиток освіти, а також створюватися умови для
розвитку, самоствердження та самореалізації особистості протягом
життя.
доктрина) визначає систему концептуальних ідей та поглядів на
стратегію і основні напрями розвитку освіти у першій чверті XXI
століття.
розвитку освіти
створенні умов для розвитку особистості і творчої самореалізації
кожного громадянина України, вихованні покоління людей, здатних
ефективно працювати і навчатися протягом життя, оберігати й
примножувати цінності національної культури та громадянського
суспільства, розвивати і зміцнювати суверенну, незалежну,
демократичну, соціальну та правову державу як невід'ємну складову
європейської та світової спільноти.
освіти є:
форм організації навчально-виховного процесу;
життя;
професійної самореалізації педагогічних, науково-педагогічних
працівників, підвищення їх соціального статусу;
у сільській місцевості та професійно-технічної освіти;
психологічної науки, дистанційної освіти;
повне забезпечення ними навчальних закладів;
забезпечення;
освітніх просторів.
Українського народу, сучасної європейської цивілізації,
орієнтується в реаліях і перспективах соціокультурної динаміки,
підготовлена до життя і праці у світі, що змінюється;
традицій, виховання шанобливого ставлення до національних святинь,
української мови, а також до історії та культури всіх корінних
народів і національних меншин, які проживають в Україні,
формування культури міжетнічних і міжособистісних відносин;
громадянських прав і свобод, з повагою ставиться до традицій,
культури, віросповідання та мови спілкування народів світу;
творчих здібностей і навичок самостійного наукового пізнання,
самоосвіти і самореалізації особистості;
професійного розвитку, освоєння та впровадження наукоємних та
інформаційних технологій, конкурентоспроможних на ринку праці;
фізичного розвитку;
навчальних програм, індивідуалізацію навчання та виховання;
послуг;
педагогічних, науково-педагогічних працівників відповідно до їх
ролі у суспільстві.
національне виховання
культурно-історичних цінностях Українського народу, його традиціях
і духовності.
самоідентифікації, розвитку культури Українського народу,
оволодінню цінностями світової культури, загальнолюдськими
надбаннями.
органічною складовою освіти. Його основна мета - виховання
свідомого громадянина, патріота, набуття молоддю соціального
досвіду, високої культури міжнаціональних взаємовідносин,
формування у молоді потреби та уміння жити в громадянському
суспільстві, духовності та фізичної досконалості, моральної,
художньо-естетичної, трудової, екологічної культури.
до глибинних пластів національної культури і духовності,
формування у дітей та молоді національних світоглядних позицій,
ідей, поглядів і переконань на основі цінностей вітчизняної та
світової культури.
та патріотичне виховання.
навчання дітей та молоді, забезпечувати всебічний розвиток,
гармонійність і цілісність особистості, розвиток її здібностей та
обдарувань, збагачення на цій основі інтелектуального потенціалу
народу, його духовності й культури, виховання громадянина,
здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і
діяльності, спрямованої на процвітання України.
що забезпечує обов'язкове оволодіння громадянами України державною
мовою, можливість опановувати рідну (національну) і практично
володіти хоча б однією іноземною мовою. Освіта сприяє розвитку
високої мовної культури громадян, вихованню поваги до державної
мови та мов національних меншин України, толерантності у ставленні
до носіїв різних мов і культур.
і послідовного впровадження просвітницьких, нормативно-правових,
науково-методичних, роз'яснювальних заходів.
освітніх потреб рідною мовою, збереження та розвиток етнокультури,
її підтримку та захист державою. У навчальних закладах, в яких
навчання ведеться мовами національних меншин, створюються умови
для належного опанування державної мови.
громадянського суспільства
правової держави, демократичної політичної системи освіта має
стати найважливішим чинником гуманізації суспільно-економічних
відносин, формування нових життєвих орієнтирів особистості.
суспільства є підготовка освічених, моральних, мобільних,
конструктивних і практичних людей, здатних до співпраці,
міжкультурної взаємодії, які мають глибоке почуття
відповідальності за долю країни, її соціально-економічне
процвітання.
суспільства - відкритої, варіативної, духовно та культурно
наповненої, толерантної, здатної забезпечити становлення
громадянина і патріота, консолідувати суспільство на засадах
пріоритету прав особистості, зменшення соціальної нерівності.
виховання.
посилення ролі органів місцевого самоврядування, активізацію
участі батьків, піклувальних рад, меценатів, громадських
організацій, фондів, засобів масової інформації у
навчально-виховній, науково-методичній, економічній діяльності
навчальних закладів, прогнозуванні їх розвитку, оцінці якості
освітніх послуг.
для забезпечення здоров'я громадян
в дусі відповідального ставлення до власного здоров'я і здоров'я
оточуючих як до найвищої індивідуальної і суспільної цінності. Це
здійснюється шляхом розвитку валеологічної освіти, повноцінного
медичного обслуговування, оптимізації режиму навчально-виховного
процесу, створення екологічно сприятливого життєвого простору.
учасників навчально-виховного процесу, залученню їх до занять
фізичною культурою і спортом, недопущенню будь-яких форм
насильства в навчальних закладах, а також проведенню та
впровадженню в практику результатів міжгалузевих наукових
досліджень з проблем зміцнення здоров'я, організації медичної
допомоги дітям, учням і студентам, якісному медичному
обслуговуванню працівників освіти, пропаганді здорового способу
життя та вихованню культури поведінки населення.
фізичного виховання та фізкультурно-оздоровчої роботи закладаються
основи для забезпечення і розвитку фізичного, психічного,
соціального та духовного здоров'я кожного члена суспільства.
здоров'я;
активного життя і професійної діяльності на принципах, що
забезпечують оздоровчу спрямованість та індивідуальність підходів;
засобів фізичного удосконалення.
зниження захворюваності дітей, підлітків, молоді та інших
категорій населення, підвищити рівень профілактичної роботи,
стимулювати у людей різного віку прагнення до здорового способу
життя, зменшити вплив шкідливих звичок на здоров'я дітей та
молоді.
забезпечує можливість набуття кожною людиною необхідних науково
обгрунтованих знань про здоров'я і засоби його зміцнення, про
шляхи і методи протидії хворобам, про методики досягнення високої
працездатності та тривалої творчої активності. В системі освіти
держава забезпечує розвиток масового спорту як важливої складової
виховання молоді.
статі, соціального походження та майнового стану, віросповідання,
місця проживання та стану здоров'я забезпечується рівний доступ до
якісної освіти. Реалізація зазначеного права передбачає
прозорість, наступність системи освіти всіх рівнів, гнучке
врахування демографічних, соціальних, економічних змін.
потреби кожної людини відповідно до її інтересів, здібностей та
потреб суспільства.
якості відповідно до новітніх досягнень науки, культури і
соціальної практики.
національної безпеки держави, додержання міжнародних норм і вимог
законодавства України щодо реалізації права громадян на освіту.
фінансові, кадрові та наукові ресурси суспільства і держави.
Висока якість освіти передбачає взаємозв'язок освіти і науки,
педагогічної теорії та практики.
освіти та оцінки громадськістю освітніх послуг.
забезпечує його прозорість, сприяє розвитку громадського контролю.
державних та комунальних навчальних закладах;
дитини, розвитку її творчих здібностей, реалізації потенційних
можливостей особистості;
закладів;
різних типів, профілів та форм власності;
навчальних закладах;
обсягах, визначених Державним стандартом загальної середньої
освіти;
навчання в одну зміну, створення умов для профільного,
екстернатного і дистанційного навчання;
класів загальноосвітніх навчальних закладів, у тому числі на базі
професійно-технічних навчальних закладів;
влади та органів місцевого самоврядування за порушення прав дитини
щодо обов'язковості навчання;
місця проживання;
розвитку:
здобуття безоплатної освіти в державних і комунальних навчальних
закладах;
особливостями психічного і фізичного розвитку, врахування цих
даних під час формування мережі закладів корекційної та
реабілітаційної допомоги;
повної загальної середньої освіти відповідно до здібностей та
індивідуальних можливостей дітей, зорієнтованої на їх інтеграцію у
соціально-економічне середовище;
дітей з особливостями психічного і фізичного розвитку;
закладів усіх рівнів освіти для громадян з особливостями
психічного і фізичного розвитку, забезпечення їх інтеграції у
загальний освітній простір;
позашкільних навчальних закладах;
позашкільних закладів різних типів і профілів для забезпечення
розвитку здібностей і таланту обдарованих дітей та молоді, а також
задоволення потреб населення у додаткових культурно-освітніх,
дослідницьких, спортивно-оздоровчих та інших послугах;
та диференціації навчання обдарованої молоді;
педагогічних та керівних кадрів для позашкільної освіти і
виховання;
підготовки у державних та комунальних професійно-технічних
навчальних закладах;
різних типів, професійних спрямувань та форм власності з
урахуванням демографічних прогнозів, регіональної специфіки та
потреб ринку праці;
освіти, забезпечення варіативності та гнучкості
освітньо-професійних програм з урахуванням змін на ринку праці та
попиту на нові професії;
закладами освітніх та інших послуг населенню, зокрема здобуття або
підвищення робітничої кваліфікації, а також перепідготовки
незайнятого населення;
організаціями - замовниками підготовки кадрів, державною службою
зайнятості;
професійно-технічної освіти;
інформаційних технологій;
про можливості здобуття вищої освіти;
конкурсних засадах у державних і комунальних навчальних закладах;
бюджетів усіх рівнів та коштів юридичних і фізичних осіб;
індивідуального кредитування;
дітьми, позбавленими батьківського піклування, та
дітьми-інвалідами;
мобільності випускників вищих навчальних закладів на ринку праці
шляхом інтеграції вищих навчальних закладів різних рівнів
акредитації, наукових установ та підприємств, запровадження
гнучких освітніх програм та інформаційних технологій навчання;
формуванні контингенту студентів, у тому числі шляхом об'єктивного
тестування; створення умов для забезпечення навчання відповідно до
потреб особистості та ринку праці.