Пояснювальна записка
Програма розроблена з метою впровадження
Концепції національно-патріотичного виховання молоді
№3754/981/538/49 від 27.10.2009
Основою програми є типова програма «Захист Вітчизни»
затверджена постановою Кабінету Міністрів України
від 14.01.2004 року № 24
Реформування позашкільної освіти вимагає пошуку нових шляхів удосконалення національно-патріотичного виховання підлітків та молоді. Успішне його здійснення неможливе без переосмислення традиційних теоретико-методичних засад діяльності позашкільного навчального закладу, ґрунтовного дослідження засобів та методів національно-патріотичного виховання.
У сучасних умовах розбудови України позашкільна освіта має створювати передумови для формування національно свідомого громадянина, розвитку у підлітків та молоді національних світоглядних позицій і патріотизму. У Законах України „Про загальну середню освіту", „Про позашкільну освіту", Національній програмі виховання дітей та учнівської молоді в Україні, Концепції національно-патріотичного виховання молоді №3754/981/538/49 від 27.10.2009 закладено нові підходи до національно-патріотичного виховання підлітків. Однак аналіз практики роботи позашкільних навчальних закладів України засвідчує, що в національно-патріотичному вихованні є невирішені проблеми. Не повністю реалізується принцип народності в національно-патріотичному вихованні, основна цінність якого сконцентрована в українознавстві, національній культурі. Знижує ефективність роботи позашкільних навчальних закладів одноманітність форм, зайве копіювання шкільної практики, відсутність інтересу до введення інновацій у процес виховання. Підлітки не залучаються до активно-творчої національно-патріотичної діяльності, не враховуються їх вікові особливості. Наявна безсистемність у організаційно-педагогічних діях приводить до відсутності цілісного процесу національно-патріотичного виховання.
Актуальність даної проблеми обґрунтовується, з одного боку, – зростаючими вимогами суверенної України щодо побудови громадянського демократичного суспільства, здійснити яке неможливо без діяльної творчої особистості, патріота своєї Вітчизни, який активно виховується у підлітковому віці, а з другого боку – існуючою невідповідністю між потребою суспільства в активних суб’єктах життєдіяльності та рівнем національно-патріотичного виховання підлітків у позашкільному навчальному закладі. Отже, актуальність і недостатня розробленість проблеми, її теоретична і практична значущість обумовили вибір даного напрямку роботи у нашому закладі та необхідність створення клубу організаторів національно-патріотичного дозвілля де підлітки та юнаки з новими поглядами в різноманітних інноваційних, активних формах (самі, та за участю кваліфікованих педагогів) зможуть прийняти активну участь в формуванні національно-патріотичної свідомості суспільства і внести свої конструктивні корективи.
Програма відповідає вимогам основного рівня, розрахована на вихованців від 14 до 20 років. Тривалість занять: перший рік навчання – 4 години на тиждень, другий рік навчання – 6 годин на тиждень.
Мета: сформувати національно-патріотичні якості та свідомість вихованців, закласти в них основи і бажання саморозвитку як громадянина України, готового самовіддано розбудовувати суверенну, демократичну, правову і соціальну державу, виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої громадянські права та виконувати обов'язки, сприяти громадянському миру і злагоді в суспільстві, бути конкурентоспроможним, успішно самореалізуватися в соціумі як сім'янин, професіонал, носій української національної культури, а також сприяння громадської активної життєвої позиції вихованців, психологічної і фізичної готовності до добровільного вступу на державну, військову службу та зразкове виконання службових обов'язків.
Завдання:
- забезпечення сприятливих умов для самореалізації особистості вихованців відповідно до їх інтересів та можливостей;
- виховання правової культури, поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки — Герба, Прапора, Гімну України та історичних святинь;
- сприяння набуттю вихованцями соціального досвіду, успадкування духовних та культурних надбань українського народу;
- формування духовних цінностей українського патріота: почуття патріотизму, національної свідомості, любові до українського народу, його історії, Української Держави, рідної землі, родини, гордості за минуле і сучасне на прикладах героїчної історії українського народу та кращих зразків культурної спадщини;
- утвердження в свідомості вихованців об'єктивної оцінки ролі українського війська в українській історій, спадкоємності розвитку Збройних Сил у відстоюванні ідеалів свободи та державності України;
- формування психологічної та фізичної готовності, вихованців, до-виконання громадянського та конституційного обов'язку щодо відстоювання національних інтересів та незалежності держави, підвищення престижу і розвиток мотивації молоді до державної та військової служби;
- забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, людей похилого віку, турбота про молодших та людей з особливими потребами;
- сприяння розвитку фізичного, психічного та духовного здоров'я, задоволенню естетичних та культурних потреб особистості;
- виховання здатності протидіяти проявам аморальності,
правопорушень, бездуховності, антигромадської діяльності;
- ознайомлення учнів з основами нормативно-правового забезпечення захисту Вітчизни, цивільного захисту та охорони здоров`я;
- систематизація знань про способи і засоби індивідуального та колективного захисту населення від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, природного і соціально-політичного походження, під час проведення рятувальних та невідкладних робіт при хімічному, біологічному та радіаційному забрудненні;
- набуття знань про функції Збройних Сил України, їхні характерні особливості;
- засвоєння основ захисту Вітчизни, цивільного захисту, медико-санітарної підготовки;
- здійснення психологічної підготовки до захисту Вітчизни;
- формування та вдосконалення життєво необхідних компетенцій учнів щодо захисту Вітчизни і військово-патріотичного виховання.
Форми роботи:
інформаційно-масові: дискусії, диспути, конференції, «круглий
стіл», «відкрита кафедра», інтелектуальні аукціони, ринги, вікторини, вечори,
подорожі до джерел рідної культури, історії держави і права, «жива газета»,
створення книг, альманахів;
діяльнісно-практичні : творчі групи, осередки, екскурсії, свята,
театр-експромт, огляди-конкурси, спортивно-тактична гра «Прапор», військово-патріотична
гра «Зірниця», змагання, пейнтбольні ігри, тир, естафети, сценарні ігри,
туристичні походи, тощо;
інтегративні: співпраця
зі школами міста, спільні фестивалі, асамблеї;
діалогічні: бесіда, міжрольове спілкування;
індивідуальні: доручення, творчі завдання, реферати, індивідуальна
робота тощо;
наочні: фотогалереї, відеоматеріал, виставки дитячої творчості, книжкові виставки,
тематичні стенди тощо;
корекційно-розвиваючі: тренінги, корекційно-розвиваючі заняття, ігри.