
СИСТЕМА ОСВІТИ Стаття 28. Поняття системи освіти Система освіти складається із навчальних закладів, наукових, Стаття 29. Структура освіти Структура освіти включає: Стаття 30. Освітні та освітньо-кваліфікаційні рівні 1. В Україні встановлюються такі освітні рівні: 2. В Україні встановлюються такі освітньо-кваліфікаційні Стаття 31. Наукові ступені 1. Науковими ступенями є: 2. Наукові ступені кандидата і доктора наук присуджуються Стаття 32. Вчені звання 1. Вченими званнями є: 2. Вчені звання старший науковий співробітник, доцент, Стаття 33. Дошкільна освіта Дошкільна освіта і виховання здійснюються у сім'ї, дошкільних Стаття 34. Дошкільні навчальні заклади Дошкільними навчальними закладами є: дошкільні навчальні заклади (ясла); дошкільні навчальні заклади (ясла-садки); дошкільні навчальні заклади (дитячі садки); дошкільні навчальні заклади (ясла-садки) компенсуючого типу; будинки дитини; дошкільні навчальні заклади (дитячі будинки) інтернатного дошкільні навчальні заклади (ясла-садки) сімейного типу; дошкільні навчальні заклади (ясла-садки) комбінованого типу; дошкільні навчальні заклади (центри розвитку дитини). { Абзац одинадцятий частини першої статті 34 виключено на Прийом дітей у дошкільні навчальні заклади проводиться за Стаття 35. Загальна середня освіта 1. Загальна середня освіта забезпечує всебічний розвиток 2. Держава гарантує молоді право на отримання повної 3. За рахунок коштів підприємств, установ і організацій, Стаття 36. Середні навчальні заклади 1. Основним видом середніх навчальних закладів є середня 2. Школи кожного з трьох ступенів можуть функціонувати разом 3. Навчання у середній загальноосвітній школі починається з 4. Школи першого ступеня у сільській місцевості створюються 5. За рішенням місцевих органів виконавчої влади та органів 6. Для розвитку здібностей, обдарувань і талантів дітей 7. Для здобуття загальної середньої освіти можуть 8. Бажаючим надається право і створюються умови для Стаття 37. Навчальні заклади для громадян, які потребують 1. Для дітей, які не мають необхідних умов для виховання і 2. Для дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування 3. Для дітей, які потребують тривалого лікування, створюються 4. Для осіб, які мають вади у фізичному чи розумовому 5. Для дітей і підлітків, які потребують особливих умов Стаття 38. Позашкільна освіта 1. Позашкільна освіта та виховання є частиною структури 2. Позашкільна освіта та виховання здійснюються навчальними 3. Держава забезпечує умови для одержання учнями і молоддю Стаття 39. Позашкільні навчальні заклади 1. До позашкільних навчальних закладів належать: палаци, 2. Для здійснення навчально-виховної роботи позашкільним Стаття 40. Професійно-технічна освіта 1. Професійно-технічна освіта забезпечує здобуття громадянами 2. Професійно-технічна освіта громадян здійснюється на базі 3. Громадяни, які потребують соціальної допомоги і Стаття 41. Професійно-технічні навчальні заклади 1. До професійно-технічних навчальних закладів належать: професійно-технічне училище відповідного профілю; професійне училище соціальної реабілітації; вище професійне училище; професійний ліцей; професійний ліцей відповідного профілю; професійно-художнє училище; художнє професійно-технічне училище; вище художнє професійно-технічне училище; училище-агрофірма; вище училище-агрофірма; училище-завод; центр професійно-технічної освіти; центр професійної освіти; навчально-виробничий центр; центр підготовки і перепідготовки робітничих кадрів; навчально-курсовий комбінат; навчальний центр; інші типи навчальних закладів, що надають професійно-технічну 2. Професійно-технічні навчальні заклади можуть мати денні, 3. Професійно-технічні навчальні заклади здійснюють 4. Професійно-технічні навчальні заклади можуть мати одне або 5. Учні державних професійно-технічних навчальних закладів із 6. Випускникам професійно-технічних навчальних закладів Випускникам вищих професійних училищ та центрів 7. Громадяни можуть також одержати професію, підвищити Стаття 42. Вища освіта 1. Вища освіта забезпечує фундаментальну наукову, професійну 2. Вища освіта здійснюється на базі повної загальної 3. Підготовка фахівців у вищих навчальних закладах може Навчання у вищих навчальних закладах державної форми 4. Особливо обдарованим студентам забезпечується навчання та Стаття 43. Вищі навчальні заклади 1. Вищими навчальними закладами є: технікум (училище), 2. Відповідно до статусу вищих навчальних закладів 3. Вищі навчальні заклади здійснюють підготовку фахівців за 4. Вищі навчальні заклади певного рівня акредитації можуть 5. Вищі навчальні заклади у встановленому порядку можуть Стаття 44. Напрями діяльності вищого навчального закладу 1. Основними напрямами діяльності вищого навчального закладу 2. Вищі навчальні заклади здійснюють свою діяльність за Стаття 45. Наукова діяльність у системі вищої освіти 1. Наукова діяльність у системі вищої освіти включає 2. Держава визнає пріоритет фундаментальних досліджень, що Стаття 46. Автономія вищого навчального закладу 1. Автономія може надаватися вищому навчальному закладу 2. Вищий навчальний заклад може делегувати окремі свої Стаття 47. Післядипломна освіта (спеціалізація, стажування, 1. Післядипломна освіта - спеціалізоване вдосконалення освіти { Частину другу статті 47 виключено на підставі Закону 3. Форми, терміни і зміст навчання, методичної та Стаття 48. Заклади післядипломної освіти 1. До закладів післядипломної освіти належать: 2. Заклади післядипломної освіти можуть працювати за очною, Стаття 49. Самоосвіта громадян Для самоосвіти громадян державними органами, підприємствами,
науково-методичних і методичних установ, науково-виробничих
підприємств, державних і місцевих органів управління освітою та
самоврядування в галузі освіти.
дошкільну освіту;
загальну середню освіту;
позашкільну освіту;
професійно-технічну освіту;
вищу освіту;
післядипломну освіту;
аспірантуру;
докторантуру;
самоосвіту.
початкова загальна освіта;
базова загальна середня освіта;
повна загальна середня освіта;
професійно-технічна освіта;
базова вища освіта;
повна вища освіта.
рівні:
кваліфікований робітник;
молодший спеціаліст;
бакалавр;
спеціаліст, магістр.
Положення про освітні та освітньо-кваліфікаційні рівні
(ступеневу освіту) затверджується Кабінетом Міністрів України.
кандидат наук;
доктор наук.
спеціалізованими вченими радами вищих навчальних закладів,
наукових установ та організацій у порядку, встановленому Кабінетом
Міністрів України.
старший науковий співробітник;
доцент;
професор.
професор присвоюються на основі рішень вчених рад вищих навчальних
закладів, наукових установ і організацій у порядку, встановленому
Кабінетом Міністрів України.
навчальних закладах у взаємодії з сім'єю і мають на меті
забезпечення фізичного, психічного здоров'я дітей, їх всебічного
розвитку, набуття життєвого досвіду, вироблення умінь, навичок,
необхідних для подальшого навчання.
типу;
підставі Закону N 290-VI ( 290-17 ) від 20.05.2008 }
бажанням батьків або осіб, які їх замінюють.
{ Стаття 34 в редакції Закону N 2628-III ( 2628-14 ) від
11.07.2001 }
дитини як особистості, її нахилів, здібностей, талантів, трудову
підготовку, професійне самовизначення, формування загальнолюдської
моралі, засвоєння визначеного суспільними, національно-культурними
потребами обсягу знань про природу, людину, суспільство і
виробництво, екологічне виховання, фізичне вдосконалення.
загальної середньої освіти і оплачує її здобуття. Повна загальна
середня освіта в Україні є обов'язковою і може отримуватись у
різних типах навчальних закладів.
батьків та інших добровільних внесків можуть вводитися додаткові
навчальні курси понад обсяг, визначений державним стандартом для
відповідного освітнього рівня.
загальноосвітня школа трьох ступенів: перший - початкова школа, що
забезпечує початкову загальну освіту, другий - основна школа, що
забезпечує базову загальну середню освіту, третій - старша школа,
що забезпечує повну загальну середню освіту.
або самостійно.
шести- або семирічного віку.
незалежно від наявної кількості учнів. Відкриття таких шкіл, а
також самостійних класів у них здійснюється за рішенням місцевих
органів державної виконавчої влади та органів місцевого
самоврядування.
місцевого самоврядування для задоволення освітніх потреб населення
можуть створюватися навчально-виховні комплекси "дошкільний
навчальний заклад - загальноосвітній навчальний заклад",
"загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний
заклад" або об'єднання з іншими навчальними закладами, а також
загальноосвітні навчальні заклади та групи продовженого дня.
{ Частина п'ята статті 36 в редакції Закону N 2628-III ( 2628-14 )
від 11.07.2001 }
створюються профільні класи (з поглибленим вивченням окремих
предметів або початкової допрофесійної підготовки), спеціалізовані
школи, гімназії, ліцеї, колегіуми, а також різні типи
навчально-виховних комплексів, об'єднань. Особливо обдарованим
дітям держава надає підтримку і заохочення (стипендії, направлення
на навчання і стажування до провідних вітчизняних та закордонних
освітніх, культурних центрів).
створюватися вечірні (змінні) школи, а також класи, групи з очною,
заочною формами навчання при загальноосвітніх школах.
прискореного закінчення школи, складання іспитів екстерном.
соціальної допомоги та реабілітації
навчання в сім'ї, створюються загальноосвітні школи-інтернати.
батьків, створюються школи-інтернати, дитячі будинки, в тому числі
сімейного типу, з повним державним утриманням.
дошкільні навчальні заклади, загальноосвітні санаторні
школи-інтернати, дитячі будинки. Навчальні заняття з такими дітьми
проводяться також у лікарнях, санаторіях, вдома.
розвитку і не можуть навчатися в масових навчальних закладах,
створюються спеціальні загальноосвітні школи-інтернати, школи,
дитячі будинки, дошкільні та інші навчальні заклади з утриманням
за рахунок держави.
виховання, створюються загальноосвітні школи і професійно-технічні
училища соціальної реабілітації.
освіти і спрямовуються на розвиток здібностей, талантів дітей,
учнівської та студентської молоді, задоволення їх інтересів,
духовних запитів і потреб у професійному визначенні.
закладами, сім'єю, трудовими колективами, громадськими
організаціями, товариствами, фондами і грунтуються на принципі
добровільності вибору типів закладів, видів діяльності.
позашкільної освіти.
будинки, центри, станції дитячої, юнацької творчості, учнівські та
студентські клуби, дитячо-юнацькі спортивні школи, школи мистецтв,
студії, початкові спеціалізовані мистецькі навчальні заклади,
бібліотеки, оздоровчі та інші заклади.
навчальним закладам надаються спортивні об'єкти, культурні,
оздоровчі та інші заклади безкоштовно та на пільгових умовах.
Порядок їх надання визначається місцевими органами державної
виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
професії відповідно до їх покликань, інтересів, здібностей, а
також допрофесійну підготовку, перепідготовку, підвищення їх
кваліфікації.
{ Частина перша статті 40 в редакції Закону N 1158-IV ( 1158-15 )
від 11.09.2003 }
повної загальної середньої освіти або базової загальної середньої
освіти з наданням можливості здобувати повну загальну середню
освіту.
реабілітації, а також громадяни, які навчаються окремим професіям
за переліком, визначеним Кабінетом Міністрів України, можуть
отримувати професію не маючи базової загальної середньої освіти.
{ Назва статті 41 в редакції Закону N 1158-IV ( 1158-15 ) від
11.09.2003 }
освіту або здійснюють професійно-технічне навчання.
{ Частина перша статті 41 в редакції Закону N 1158-IV ( 1158-15 )
від 11.09.2003 }
вечірні відділення, створювати і входити в різні комплекси,
об'єднання.
підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації громадян за
державним замовленням, а також за угодами з підприємствами,
об'єднаннями, установами, організаціями, окремими громадянами.
{ Частина третя статті 41 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1158-IV ( 1158-15 ) від 11.09.2003 }
декілька підприємств (установ, організацій) - замовників
підготовки кадрів. Відносини з підприємствами, установами та
організаціями - замовниками підготовки кадрів регулюються
відповідно до укладених угод.
{ Частина четверта статті 41 в редакції Закону N 1158-IV
( 1158-15 ) від 11.09.2003 }
числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, і
дітей, які потребують особливих умов виховання, перебувають на
повному утриманні держави, інші учні зазначених навчальних
закладів забезпечуються безкоштовним харчуванням і стипендією.
Порядок повного державного утримання та забезпечення учнів
державних професійно-технічних навчальних закладів безкоштовним
харчуванням і стипендією визначається Кабінетом Міністрів України.
{ Частина п'ята статті 41 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1158-IV ( 1158-15 ) від 11.09.2003 }
відповідно до їх освітньо-кваліфікаційного рівня присвоюється
кваліфікація "кваліфікований робітник" з набутої професії
відповідного розряду (категорії).
професійно-технічної освіти відповідно до їх
освітньо-кваліфікаційного рівня може присвоюватися кваліфікація
"молодший спеціаліст" тільки з акредитованого напряму
(спеціальності).
{ Частина шоста статті 41 в редакції Закону N 1158-IV ( 1158-15 )
від 11.09.2003 }
кваліфікацію, пройти перепідготовку безпосередньо на виробництві.
та практичну підготовку, здобуття громадянами
освітньо-кваліфікаційних рівнів відповідно до їх покликань,
інтересів і здібностей, удосконалення наукової та професійної
підготовки, перепідготовку та підвищення їх кваліфікації.
середньої освіти. До вищих навчальних закладів, що здійснюють
підготовку молодших спеціалістів, можуть прийматися особи, які
мають базову загальну середню освіту.
проводитися з відривом (очна), без відриву від виробництва
(вечірня, заочна), шляхом поєднання цих форм, а з окремих
спеціальностей - екстерном.
Держава створює умови громадянам України для реалізації їх
права на здобуття вищої освіти.
власності оплачується державою, за винятком випадків, передбачених
частиною четвертою статті 61 цього Закону, у вищих навчальних
закладах інших форм власності - юридичними та фізичними особами.
Прийом громадян до вищих навчальних закладів проводиться на
конкурсній основі відповідно до здібностей незалежно від форми
власності навчального закладу та джерел оплати за навчання.
Контроль за дотриманням принципів соціальної справедливості
та законності при прийомі громадян до вищих навчальних закладів
здійснюється органами, уповноваженими цим Законом.
стажування за індивідуальними планами, встановлення спеціальних
державних стипендій, створення умов для навчання за кордоном.
коледж, інститут, консерваторія, академія, університет та інші.
встановлено чотири рівні акредитації:
перший рівень - технікум, училище, інші прирівняні до них
вищі навчальні заклади;
другий рівень - коледж, інші прирівняні до нього вищі
навчальні заклади;
третій і четвертий рівні (залежно від наслідків акредитації)
- інститут, консерваторія, академія, університет.
такими освітньо-кваліфікаційними рівнями:
молодший спеціаліст - забезпечують технікуми, училища, інші
вищі навчальні заклади першого рівня акредитації;
бакалавр - забезпечують коледжі, інші вищі навчальні заклади
другого рівня акредитації;
спеціаліст, магістр - забезпечують вищі навчальні заклади
третього і четвертого рівнів акредитації.
здійснювати підготовку фахівців за освітньо-кваліфікаційними
рівнями, які забезпечують навчальні заклади нижчого рівня
акредитації.
створювати різні типи навчально-науково-виробничих комплексів,
об'єднань, центрів, інститутів, філій, коледжів, ліцеїв, гімназій.
є:
підготовка фахівців різних освітньо-кваліфікаційних рівнів;
підготовка та атестація наукових, науково-педагогічних
кадрів;
науково-дослідна робота;
спеціалізація, підвищення кваліфікації, перепідготовка
кадрів;
культурно-освітня, методична, видавнича,
фінансово-господарська, виробничо-комерційна робота;
здійснення зовнішніх зв'язків.
державним контрактом (замовленням) та угодами як основною формою
регулювання відносин між навчальними закладами та підприємствами,
установами, організаціями, громадянами.
виконання науково-дослідних робіт, підготовку наукових і
науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації.
Науково-дослідна робота є складовою частиною підготовки
фахівців і здійснюється науковими колективами, окремими вченими за
договорами, контрактами, замовленнями, програмами, проектами. Для
цього створюються наукові, науково-виробничі підрозділи,
об'єднання, асоціації, технологічні парки, центри нових
інформаційних технологій, науково-технічної творчості та інші
формування.
виконуються у системі освіти.
відповідно до рівня акредитації і передбачає права закладу на:
визначення змісту освіти;
визначення планів прийому студентів, аспірантів, докторантів
з урахуванням державного контракту (замовлення) та угод з
підприємствами, установами, організаціями, громадянами;
встановлення і присвоєння вчених звань вищого навчального
закладу четвертого рівня акредитації;
інші повноваження, що делегують вищому навчальному закладу
відповідно до його статусу державні органи управління освітою.
повноваження державним органам управління освітою.
клінічна ординатура, підвищення кваліфікації та
перепідготовка кадрів)
та професійної підготовки особи шляхом поглиблення, розширення й
оновлення її професійних знань, умінь та навичок або отримання
іншої професії, спеціальності на основі здобутого раніше
освітньо-кваліфікаційного рівня та практичного досвіду.
{ Частина перша статті 47 в редакції Закону N 1158-IV ( 1158-15 )
від 11.09.2003 }
N 1158-IV ( 1158-15 ) від 11.09.2003 }
науково-дослідної діяльності визначаються закладами післядипломної
освіти за погодженням із замовником.
академії, інститути (центри) підвищення кваліфікації,
перепідготовки, вдосконалення, навчально-курсові комбінати;
підрозділи вищих навчальних закладів (філіали, факультети,
відділення та інші);
професійно-технічні навчальні заклади; { Абзац четвертий
частини першої статті 48 в редакції Закону N 1158-IV ( 1158-15 )
від 11.09.2003 }
науково-методичні центри професійно-технічної освіти;
{ Частину першу статті 48 доповнено абзацом згідно із Законом
N 1158-IV ( 1158-15 ) від 11.09.2003 }
відповідні підрозділи в організаціях та на підприємствах.
вечірньою, заочною формами навчання, мати філіали і вести
науково-дослідну роботу.
установами, організаціями, об'єднаннями громадян, громадянами
створюються відкриті та народні університети, лекторії,
бібліотеки, центри, клуби, теле-, радіонавчальні програми тощо.